Materiálový průzkum zlacení na středověkém polychromovaném reliéfu

  • Š. Hrdličková Kučková Ústav biochemie a mikrobiologie, Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Česká republika
  • I. C. A. Sandu Hercules Laboratory, University of Evora, Palacio do Vimioso, Evora, Portugalsko
  • M. Křížková Crhová Ústav biochemie a mikrobiologie, Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Česká republika
  • L. Coufalová Ústav biochemie a mikrobiologie, Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Česká republika
  • I. Křížová Ústav biochemie a mikrobiologie, Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Česká republika
  • R. Hynek Ústav biochemie a mikrobiologie, Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Česká republika
  • S. V. Muralha Nova University of Lisbon, Research Unit VICARTE: Vidro e Cerâmica para as Artes, Faculty of Sciences and Technology, Lisbon, Portugalsko
  • S. Schafer Nova University of Lisbon, Research Unit VICARTE: Vidro e Cerâmica para as Artes, Faculty of Sciences and Technology, Lisbon, Portugalsko
  • I. Fogaš Moravská galerie v Brně, Brno, Česká republika
Klíčová slova: zlacení, středověká polychromie, nábrusy, proteinová pojiva, hmotnostní spektrometrie, barvicí testy

Abstrakt

This paper proposes an innovative protocol using MALDI-TOF MS (Matrix-Assisted Laser Desorption/ Ionisation – Time of Flight Mass Spectrometry), SEMEDX (Scanning Electron Microscope coupled to Energy Dispersive X-ray spectroscopy), and fluorescence test Sypro Ruby for simultaneous identification and mapping of protein binders in the ground and adhesive under-layer of the gildings on polished cross-sections. The proposed protocol was used to identify gold foils, inorganic pigments and for localization protein binders on the samples derived from the polychrome sculpture „Mourning of Jesus Christ“ from the early 16th century, whose pattern was the woodcut made by Albrecht Dürer.

Publikované
2015-11-15
Sekce
Články